شاید این آخرین دوزاری تاریخ باشه که افتاده. گذاشتمش اینجا حالا حالاها هم نمیذارم بیفته.

شاید این آخرین دوزاری تاریخ باشه که افتاده. گذاشتمش اینجا حالا حالاها هم نمیذارم بیفته.

۱۳۹۰ شهریور ۲, چهارشنبه

کره شرقی

خیلی وقتها به این فکر میکنم که چرا مثلا ژاپن پیشرفته تر از ایران و ایران پیشرفته تر از زیمبابوه است؟ شکی ندارم که ما ایرانیها پر استعدادترین آدمهای روی زمینیم. تازه مهمون نواز ترین و انسان ترین و کلا کار درست ترین آدمها خود ما ایرانیها هستیم.
ولی همزمان به این هم فکر میکنم که یک کشور واحد آلمان یا کره وقتی در جنگ دو پاره شدن یکی شرقی یکی غربی، یکی شمالی یکی جنوبی، یکی به شوروی و حذب کمونیست چسبید و شرقی یا شمالی شد و یکی هم به نظام آزادی سالار و روابط باز با همه کشورها به ویژه غرب روی خوش نشون داد و غربی و جنوبی شد. هنوز هم یادمه هر جنس خوبی رو که رو ش نوشته شده بود ساخت آلمان غربی. ولی یاد ندارم جایی روی چیز مرغوبی نوشته شده باشه ساخت آلمان شرقی یا کره شمالی. کره جنوبی الآن یکی از پیشرو ترین کشورهاست. همان کره جنوبی که زمانی دلش میخواست مثل ایران پیشرفت کند.
بعضی وقتها خبرهایی از کره شمالی میاد که مردمش که برادرانشون در کره جنوبی در کمال رفاه و پیشرفت زندگی میکنن از کمترین امکانات زندگی و پیشرفت برخوردار نیستند.یا سالهای قبل رو به خاطر میارم که مردم آلمان شرقی آرزوشون بوده که به آلمان غربی فرار کنن و چقدر از اونها جونشون رو در این راه از دست دادن.
واقعیت اینه که یکی از مهمترین و شاید هم مهترین (از نظر من که این طوره) پیشنیازهای پیشرفت هر کشور نوع سیستم حکومتی و میزان تعاملش با بقیه کشورها و سطح ازادیهای موجود در اون کشورهاست. قطعا نباید انتظار داشت در یک فضای بسته سیاسی و اقتصادی مثل کره شمالی خودرو هیوندای ساختهبشه. همان طور که قبلا انتظار نمیرفت از آلمان شرقی مرسدس بنز و بی ام و و آیودی صادر بشه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر